-->

الشتائم المصرية - أصول وحكايات الشتائم ومصدرها التاريخي

الفولكلور هو ذلك الفرع من فروع المعرفة الإنسانية الذي يهتم بجمع وتصنيف ودراسة المواد الفلوكلورية بمنهج علمي لتفسير حياة الشعوب وثقافاتها عبر العصور وتعتبر الشتائم جزءا من دراسة الفولكلور، وهو الأكثر إنتشارًا بين فئات الشعب.

قاموس الشتائم المصرية القبيحة

والشتم هو قبيح الكلام وليس فيه قذف، والشتم هو التحقير ، والذم، والسخرية، والإستهجان. والسؤال هل تحتاج الشتائم إلى دراسة وفهم وتحليل، ونحن نسمعها كل يوم، وهي من الثقافة الشعبية المكتسبة، لكنها أقرب للتاؤيخ المحفوظ شفاهيا على لسان الناس، ومستمدة مادتها من الواقع اليومي.

في العامية المصرية يوجد مجموعة من الشتائم القبيحة التي تُستخدم كثيراً دون أن نعرف معناها أو مصدرها التاريخي، وقد وضع أكثر من قاموس سمي " قاموس الشتائم المصرية القبيحة " ولكن دعنا في البداية نسأل؟

لماذا يشتم المصريون؟

الكثير من المصريين يشتمون بعفوية دون أن يعرفوا معنى الشتائم المصرية القبيحة، إذا أرادوا التحقير شتموا ، واذا أرادوا المدح والتعجب شتموا، فقالوا "يا ابن الذين" و"يا ابن الأيه"، وغذا أرادوا التدليل شتموا مثل " عملتها يا ابن الكلب" ، وغذا تعمقوا في الصداقة شتموا مثل "كنت فين يا خول" أو "ايه دا يا عرص" دلالة على عمق الصداقة، وإذا تخاصموا شتموا مثل " ده ابن ستين كلب ما يستهلش" ، وإذا تصالحوا بعد خصام شتموا مثل " أهلا يا معرص".

بعض الشتائم المصرية وأصلها التاريخي

اخترت بعض الشتائم من قاموس الشتائم القبيحة ، وقاموس الشتائم المصرية القبيحة أتمنى أن تنال أعجابكم.

غراب البين: طيب الغراب ومعروف .. البين ده إيه بقى؟ أقولكم البين دي كلمة مصرية قديمة معناها الشر أو السوء وغراب البين معناها (غراب الشر)

جتك شوطة تاخدك: البعض يظن أن كلمة شوطة معناها القذف بالساق زي ما نقول بنشوط الكورة مثلاً، لكن المقصود مش كده خالص شوطة أصلها" شووت القبطية " وتعني كوليرا أو وباء ويبقى المعنى هنا جتك وباء لما ياخدك أو ربنا ياخدك.

فلان دا بلط: وأصلها الكلمة القبطية (بيلتي) ومعناها مُقعد فيكون المعنى أن فلان دا قليل الحركة وكسول فنقول: فلان دا مبلط في الخط يعني بطيء الفهم والحركة.

مدهول: أصلها القبطي(متاهوول) ومعناها غير المرتب أو المهمل يعني لما نقول :يا واد يا مدهول على عينك يعني يا مهمل يا مبهدل.

الست دي شلق: شلق أصلها الكلمة القبطية (شلاك) أي المط والإمتداد وكمان التوتر والإنفعال والست الشلق هي اللي بتستخدم ألفاظ نابية وتمط وتمد في صوتها زي يا عوووومر.

جاك خيبة بالويبة: الويبة كلمة قبطية بمعني وعاء للكيل ويسوي كيلتان فيكون معناها جاتك خيبة كبيرة، وصاية يعني.

أوباش: (بالمناسبة محدش بيعرف يقولها زي أحمد مظهر) دي برضو كلمة قبطية معناها عرايا أو صعاليك، والكلمة دي تعرف مفردها إيه؟؟ ملهاش مفرد أصلاً هي بتتقال كده " شوية أوباش!".

لو معملتش كذا هسويك: أنا كنت فاكرة إن معناها(هطبخك)يعني لأن نسوي في مصر معناها نطبخ لكن المعنى مش كده خالص
أسويك جاية من الكلمة القبطية (سوى) ومعناها(تقطيع الأوصال) هسويك يعني هأقطعك وكده مرحناش بعيد.

يا إبن الإيه: آخر جملة كنت أتخيل انها ممكن تكون شتيمة! وبنستخدمها كتير جداً على سبيل المزح وأحيانا نمدح بعضنا بيها، يعني الواد ذكي ولماح، الإيه يعني (البقرة) باللغة القبطية تخيلوا؟!، وبكده تكون إبن الإيه معناها "إبن البقرة" ماتقولهاش لحد تاني بقى.

الخلاصة:

لا يوجد ما يسمى الشتائم . لا توجد قيمة سلبية - إن جاز التعبير - لأنها تستمد مادتها من القيم الثلاث العليا " الحق ، الخير ، الجمال " فلكل شتيمة حكاية ، ولو لا هذه الحكاية ما كانت الشتيمة.

في النهاية لتفاصيل أكثر سأترك لكم رابط كتاب قاموس الشتائم المصرية القبيحة للسيد عمرو المنشاوي . أضغط على ( هنا )